Skip to main content

Martijn Aalbers

Geeft les op: het Mondial College Nijmegen

In de vakken: Economie en Ondernemen

Aan: vmbo-basis en -kader, voornamelijk bovenbouw

Wie is Martijn?

Waar de meeste mensen school zien als een plek waar je aan een tafeltje zit en luistert naar wat er gezegd wordt, betekent het voor Martijn iets heel anders. Hij geeft praktijkonderwijs en dat gaat er anders aan toe. Beter zelfs, zegt hij. “Je kunt in boeken lezen hoe je bijvoorbeeld mensen te woord staat, of hoe je er netjes uitziet. Pas als je dat in de praktijk moet doen, leer je wat dat écht betekent.”

Fluitend aan het werk

Martijn zat zelf als middelbare scholier ook op het Mondial College. Daarna is hij Retail gaan studeren aan het ROC en deed hij veel ervaring op door in verschillende winkels te werken. Hij plakte hier vervolgens nog een HBO-studie commerciële economie achteraan, maar ging niet het bedrijfsleven in. “Werken in de sales paste niet bij mij, dus besloot ik de lerarenopleiding te doen aan de HAN. Dat beviel erg goed en na een jaar ging ik fluitend aan het werk.”

Sinds hij als docent werkt, doet hij er alles aan om te verbinden met collega’s en het bedrijfsleven. “Er zijn in Nederland duizenden economiedocenten, maar ik zie te vaak dat we allemaal het wiel opnieuw uitvinden. Daarom nodig ik andere docenten uit, geef ik rondleidingen op onze school en online masterclasses om onze methoden uit te leggen.” Zo wisselt hij kennis uit met andere docenten en kunnen ze van elkaar leren.

Boeken? Zo min mogelijk

Het is een illusie dat je alle kennis uit boeken moet halen volgens Martijn. “Dat is wel het beeld dat veel mensen hebben bij wat school moet zijn. Maar dat werkt niet voor iedereen even goed. In mijn praktijkonderwijs maken we nauwelijks nog gebruik van boeken.”

Hoe ziet dat er uit? Vooral veel doen. “Bij het vak ‘Ondernemen’ richten leerlingen daadwerkelijk hun eigen onderneming op. Ze schrijven een ondernemingsplan, doen klantenonderzoek, bedenken een slogan, en ontwerpen een logo. Leerlingen zijn vrij om hun eigen keuzes te maken, waardoor ze meer gemotiveerd zijn. Daarnaast is het feit dat ze de realiteit van de echte wereld meemaken in het opzetten van hun eigen bedrijf, ontzettend veel waard.”

Werkt dat? Nou en of!

Het blijft niet alleen bij een mooi idee, Martijn ziet dat zijn leerlingen het ondernemen oppakken en er mee doorgaan. “Een paar jaar geleden had ik een jongen in de klas die zijn schoolwerk altijd snel af had. In de tijd die hij over had, lieten we hem meer ontdekken over film en fotografie. Zo maakte ik samen met hem livestreams van schoolevenementen en is hij al op school zijn eigen bedrijf begonnen. Het verhaal wordt nog mooier, want nu zit zijn zusje bij mij in de klas. Die doet precies hetzelfde: ondernemen, al is zij grafisch tekenaar.”

Martijn denkt ondertussen niet alleen na over zijn eigen klassen, hij houdt zich bezig met de ontwikkeling van het onderwijs als geheel. “Ook voor havo- en vwo-leerlingen is praktijkgericht onderwijs van toegevoegde waarde. De overheid is hier ook mee bezig in de vorm van een project dat waarschijnlijk ‘de nieuwe leerweg’ gaat heten.” Deze nieuwe manier van onderwijs probeert Martijn binnen de school zo veel mogelijk te promoten, tegelijkertijd is hij aangesloten bij Sterk Techniek Onderwijs. Zo kan hij ook buiten zijn eigen school een bijdrage leveren.

Het motto van Martijn:

“Het is leuk om iets niet te kunnen, want dat betekent dat je iets nieuws kunt leren.”

“Leren is ontwikkelen, daarom is het alleen maar goed om te weten dat je iets niet kunt. Mijn leerlingen motiveer ik om nieuwe dingen te ontdekken. Zo komen ze er ook achter wat ze leuk vinden. Ze hoeven niet te wachten tot ze klaar zijn met school om daar aan te beginnen.”

 

Geïnteresseerd in een lerarenopleiding? Bekijk je mogelijkheden bij de HAN!

“Leerlingen hun eigen keuzes laten maken zorgt voor extra motivatie” – Martijn Aalbers, docent en mentor op het Mondial College