Skip to main content

Anniek Finkers

Geeft les op: het Mondial College Meeuwse Acker

In de vakken: Nederlands en Lezen

Aan: vmbo-basis en -kader, zowel onderbouw als bovenbouw

Wie is Anniek?

Het schooljaar is net begonnen en Anniek Finkers zit volledig in de fase waarin haar leerlingen elkaar en haar als docent leren kennen. “Dit is het moment waarop je de vertrouwensband opbouwt. Ik geef les aan kinderen die langzaam volwassen aan het worden zijn. Dat betekent dat je veel meer bent dan leraar: je bent ook coach en vertrouwenspersoon. Leerlingen lopen tegen problemen aan en hebben dan gewoon jouw hulp nodig.”

Van journalistiek naar het leraarschap

Anniek studeerde journalistiek, maar bleef het leraarschap altijd interessant vinden. “Na mijn afstuderen heb ik daarom gekozen voor een lerarenopleiding. Tijdens mijn studie kon ik direct aan de slag, vanwege het lerarentekort. Dat kwam me goed uit, want ik leer liever vanuit de praktijk dan uit de theorie.”

Ze koos voor het leraarschap omdat ze een stem wil geven aan de nieuwe generatie. “Mijn leerlingen moeten trots zijn op zichzelf en op hun scholing. Dit is een waanzinnig leuke doelgroep! Je hoort veel media en politici zo negatief praten over het vmbo en dat doet me echt pijn. Mijn leerlingen zeggen weleens: ‘wij zijn toch dom, want we doen vmbo.’” Als het aan Anniek ligt, gaat ze de barricades op om het imago op te krikken. In de klas doet ze er alles aan om leerlingen meer zelfvertrouwen te geven.

Van theorie naar praktijk

Een van de grootste misvattingen uit het leraarschap is dat werken met pubers vreselijk is. “Daar is helemaal niets van waar, pubers willen ook gewoon wat leren.” Het gaat fout bij saaie lessen: vaak hebben mensen echt nog oude ideeën over het onderwijs als Anniek vertelt dat ze op een middelbare school werkt. “Een les hoeft helemaal niet meer saai te zijn, je kunt je leerlingen ook gewoon motiveren met aansprekende vakken en lessen.”

Anniek maakt haar lessen zo levendig mogelijk, om haar leerlingen meer te betrekken. “Boek open, uitleg geven en aan het werk zetten, zo gaat het niet meer. Dat werkt gewoon niet. Ik maak de lesstof relevant en praktisch voor mijn leerlingen. In welke situatie is deze kennis relevant? Of kun je dit bij een sollicitatie gebruiken? Als je het zo aanpakt, krijg je leerlingen vaak mee.”

Het is mooi om leraar te zijn

Naast docent is Anniek mentor, ook tijdens de coronatijd. Ze merkt nu, twee jaar later, dat haar leerlingen nog steeds betrokken zijn. “Ik kreeg laatst een uitnodiging voor een project van oud-leerlingen op het Technovium. Dan staan ze me ook echt op te wachten bij de ingang, om me enthousiast rond te leiden. Het is fantastisch om te zien dat die kinderen zo veel vertrouwen hebben in hun kunnen. Daar doe ik het allemaal voor, dat is echt mijn drijfveer tijdens het lesgeven. Leerlingen zelfvertrouwen geven en oprecht trots laten zijn op hun eigen kunnen en prestaties.”

De oplossing voor het lerarentekort is voor Anniek dan ook duidelijk: “Plaats dit beroep meer op een voetstuk. We moeten trots zijn op het feit dat we de volgende generatie van Nederland mogen vormen!”

Het motto van Anniek:

“Leerlingen kunnen vaak veel meer dan ze zelf denken en ik help ze dat graag inzien.”

“Als samenleving hebben we een grote verantwoordelijkheid om alle leerlingen evenveel waardering te geven. Want uit waardering komt trots, en dat gun ik iedereen! Mijn leerlingen komen bijvoorbeeld vaak in de bouw en horeca terecht, waar letterlijk iedere Nederlander baat bij heeft. Daar mogen ze met recht trots op zijn!”

Geïnteresseerd in een lerarenopleiding? Bekijk je mogelijkheden bij de HAN!

“Als leraar vorm je de nieuwe generaties van Nederland” – Anniek Finkers, docent en mentor op het Mondial College Meeuwse Acker