Skip to main content

“Ik zal nooit nee zeggen tegen een leerling die me nodig heeft” – Quirijn van den Berk

Hoe is het om leraar te zijn? En komt er meer bij kijken dan alleen maar lesgeven? In de serie Leraar+ vertellen docenten uit Nijmegen over hun vak en de verrassingen die het docentschap met zich mee brengt. Deze week vertelt Quirijn van den Berk over zijn dubbelrol als docent en coördinator.

Quirijn is docent biologie en afdelingscoördinator van de onderbouw op het Mondial College in Nijmegen. Hij is voor leerlingen die de overstap maken van de basisschool naar de brugklas het eerste aanspreekpunt. Maar hij blijft ook daarna nog betrokken bij de leerlingen. “Tijdens hun schooltijd ga je een relatie aan met leerlingen. Die stopt niet zomaar als ze hun diploma behalen.”

Quirijn: “Ik vind het fijn dat leerlingen weten dat ze bij mij terug kunnen komen als ze vastlopen. Of ze nou leerling zijn of gediplomeerd. Het contact dat ik met leerlingen heb, laat me zien dat ik er als leraar toe deed en dat ik meer heb overgedragen dan alleen vakkennis.”

 

Meer dan alleen docent

Als coördinator spreekt Quirijn veel leerlingen en hij ziet het als zijn taak om al die jongeren op weg te helpen. “Veel meer dan écht luisteren doe ik niet. Voor een puber is er niets belangrijker dan weten dat je serieus genomen wordt. Dat je de ruimte hebt om je verhaal te doen en dat er ook iemand naar je luistert. Ik kom daarom ook niet meteen met oplossingen.”

Volgens Quirijn is de basis van coördinator zijn, echt contact maken. Ook als docent doet hij dat. “Ik vind het heerlijk om af te wisselen tussen deze twee rollen, maar wat ik bespreek met jongeren als coördinator neem ik natuurlijk wel mee in mijn lessen. Daarnaast is wat ik buiten de lessen met jongeren meemaak ook heel belangrijk. Het heeft allemaal te maken met het écht zien en leren kennen van leerlingen.”

 

De eerste jaren

Quirijn vertelt dat je in de eerste jaren van het vak echt je weg moet vinden. “Jongeren serieus nemen, de ouders op tijd bij het proces betrekken, dat is gewoon niet eenvoudig. Ik heb geleerd dat pubers in een gevoelige periode zitten tijdens hun schooljaren. Ze zoeken hun eigen weg en worden een eigen persoon. In die periode is het ontzettend belangrijk om leerlingen te zien, te stimuleren en soms bij te sturen, zonder het proces over te nemen.”

Quirijn heeft geen strenge scheiding tussen zijn werk en zijn privé. “Leerlingen mogen best weten dat ik een mens ben, met een vrouw en jongeren en hobby’s. Door over mezelf te vertellen, is het voor een leerling ook makkelijker om over zichzelf te praten.”

 

Niet focussen op het negatieve

Het werk als docent en coördinator is niet alleen maar hard werken met leerlingen die vastlopen, maar zit een schooldag volgens Quirijn nog veel vaker vol met positieve momenten. “Ik vind het contact dat ik heb met leerlingen het leukste. Het is ook fantastisch als ze na een aantal jaar terugkomen en me vertellen hoe goed het  met ze gaat. Zo heb ik oud-mentorleerlingen met wie ik na tien jaar nog steeds uit eten ga.”

Het kan nog mooier, vertelt hij: “Met een jongen die ik helemaal aan het begin van mijn carrière heb leren kennen, ben ik bevriend geraakt. Ik was zelfs getuige op zijn huwelijk. En een van de mentorleerlingen met wie ik het hardst gebotst ben uit mijn eerste jaren heeft mij gevraagd om bijzonder ambtenaar te zijn bij zijn bruiloft. Omdat hij vond dat ik hem heb leren praten met anderen. Dat soort gebeurtenissen laten me zien hoe mooi het leraarschap kan zijn.”