Skip to main content

“Emoties maken het vak heel mooi, maar soms ook moeilijk.”

Hoe is het om leraar te zijn? En komt er meer bij kijken dan alleen maar lesgeven? In de serie Leraar+ vertellen docenten uit Nijmegen over hun vak en de verrassingen die het docentschap met zich mee brengt. Deze week vertelt Rik van der Elst over zijn werk als docent en mentor.

Rik van der Elst is docent maatschappijleer en maatschappijwetenschappen bij het NSG Groenewoud. Jaren voordat hij daadwerkelijk docent werd, vertelde hij al aan iedereen dat hij graag docent wilde worden. “Ik heb politicologie en geschiedenis gestudeerd en heb daarna mijn bevoegdheid gehaald om docent te worden. Mijn middelbare schooltijd was erg leuk en ik had het er naar mijn zin op school. Ik wil nu aan anderen laten zien dat de middelbare een leuke en gezellige plek is om te werken voor docenten. En dat het voor leerlingen natuurlijk ook een fijne plek is om te zijn.”

 

Twee delen van het vak

Voor Rik bestaat het leraarschap uit twee delen. “In de eerste plaats heb je het vakinhoudelijke onderdeel: je moet het interessant vinden om jouw vak over te brengen naar je leerlingen. Maar je hebt ook het sociale deel. Je hebt veel contact met leerlingen en collega’s en daar moet je natuurlijk wel enthousiast van worden.” Volgens Rik is het onderwijs een dynamische wereld om in te werken. “Je geeft niet alleen elke dag les, je leert zelf ook elke dag. Dat vind ik erg mooi.”

Naast leraar is Rik ook mentor, waar hij erg blij mee is. “Dat is echt een mooie functie, want je komt helemaal los van het vak dat je geeft. Je helpt iemand met problemen en je ziet leerlingen echt ontwikkelen en groeien. Ik merk aan mezelf dat ik dat de laatste jaren ook steeds belangrijker ben ga vinden, die ontwikkeling van mijn leerlingen.”

 

Twee kanten van emotie

Als mentor sta je dichtbij je leerlingen en help je ze wanneer dat nodig is. “Dat is ontzettend mooi om te doen, maar het heeft natuurlijk ook een keerzijde. Want het leven heeft ook sombere kanten en op die momenten moet je er zijn voor leerlingen. Als ze iets heftigs meemaken, of worstelen met fysieke of psychische gezondheid bijvoorbeeld. Die gevoelens maken het vak heel mooi, maar soms ook heel moeilijk.”

Het opbouwen van een band met leerlingen is volgens Rik helemaal niet ingewikkeld. “Dat is een kwestie van jezelf zijn en openstaan voor anderen. Je moet luisteren naar je leerlingen en open staan voor hun ideeën. Als je oprechte interesse toont, komt die band vanzelf.” Voor Rik is het leraarschap vooral een baan waarin hij veel lol en plezier beleeft. “Je werkt met jonge, creatieve en enthousiaste mensen. Zij kijken soms op een hele andere manier naar de wereld, waardoor je elke dag weer iets nieuws leert.”