Skip to main content

Van bijles, naar onderwijsassistent naar docent

Onderwijstalent Robin Gregoor legde een niet-alledaagse maar succesvolle route af

 

Vanuit LeraarinNijmegen zijn we continu aan het kijken waar we nieuw onderwijstalent kunnen vinden en enthousiast kunnen maken voor het vak van docent. Vanuit die invalshoek zijn we een samenwerking aangegaan met Studentvoordocent. Sinds vorig schooljaar zetten zij studenten als onderwijsassistenten in ter ondersteuning van de docent. Eén van de allereerste onderwijsassistenten was Robin Gregoor. Nu, een jaar later, is hij geswitcht van studie én staat hij als bevlogen docent Wiskunde voor de klas. Studentvoordocent als kweekvijver voor nieuw onderwijstalent; hoe zit dat? We gingen met Robin in gesprek over zijn route, ervaringen en keuzes.

 

Was het altijd al je idee om docent te worden, of is die wens gaandeweg ontstaan?

“Nee, dat was zeker niet mijn plan. Ik studeerde Wiskunde en deed een minor Economie met het idee in de consultancy aan de slag te gaan. Maar het liep anders. De wens docent te worden, is ontstaan toen ik ervaarde hoe het is om voor de klas te staan. Ik gaf al jaren bijles, maar het leraarschap, daar had ik echt nooit eerder over nagedacht.”

 

Wat maakte dat je dan toch aan de slag ging als onderwijsassistent en hoe heb je die stap ervaren?

“Ik werd vorig jaar augustus door Studentvoordocent benaderd met de vraag of ik onderwijsassistent wilde worden. Ik was bekend bij hen als bijlesgever vanuit Studentvoorstudent. Dat vond ik heel leuk om te doen. Maar onderwijsassistent? Daar moest ik echt even over nadenken. Kan ik het combineren met mijn studie? Wil ik het wel nu we met corona te maken hebben? Zie ik mezelf dat doen? Toch zei ik al vrij snel ja. Eerlijk gezegd, vooral omdat mijn studie door corona vrijwel volledig plat lag en ik weinig om handen had. Een paar dagen later werkte ik al voor drie dagen in de week op het Dominicus College. In het begin werd ik vooral ingezet om controle in de klas te houden. Later werd ik gevraagd bijles te geven voor de sectie Wiskunde. En toen ze iemand zochten om een docent voor zes weken te vervangen, vroegen ze mij. Na overleg met Studentvoordocent zei ik ja en kreeg ik een eigen klas. Dat wakkerde mijn enthousiasme voor het docentschap echt aan. De interesse is dus gaandeweg gegroeid. Dat is ook te danken aan de warme ontvangst op het Dominicus College, de kansen en de begeleiding die ik daar kreeg en nog krijg. Dat geeft vertrouwen, om steeds weer in het diepe te springen. En dat is ook wel wat bij mij past.”

 

Inmiddels ben je geswitcht van je opleiding Wiskunde naar de lerarenopleiding aan de Radboud Universiteit en sta je als docent voor de klas. Hoe gaat het nu met je?

“Klopt! Zo snel kan het gaan inderdaad. Ik sta drie dagen voor de klas als docent Wiskunde en dat bevalt heel goed. Ik vind het geweldig om leerlingen verder te helpen. De interactie, samen optrekken en ze begeleiden bij hun groei; dat geeft me onwijs veel energie. De andere twee dagen ga ik naar de universiteit. Ik merk, dat ik door de ervaring die ik al heb opgedaan een voorsprong heb op mijn medestudenten. Waar zij stagelopen in het kielzog van één vaste docent, sta ik al alleen voor een groep. Dat verschil wordt ook gezien door de opleiding. Dus wat dat betreft, is de opstap vanuit Studentvoordocent een hele fijne. Je weet al waar je aan begint en wat je ervan kunt verwachten. In mijn geval kende ik ook de locatie en collega’s al, dus dat maakt het nog makkelijker. Mijn studie Wiskunde ga ik overigens nog wel afmaken hoor, zodra ik mijn minor heb afgerond. Dat is ook nodig voor mijn bevoegdheid.”

 

Heb je tips voor mensen die die het beroep willen verkennen? Wat zou je ze aanraden om te doen?

“Ga proeven! Niet een dagje, maar wat langer. Via Studentvoordocent krijg je de kans om het te ervaren, maar ook op andere manieren kun je dit doen. Vraag er gewoon naar. Als je voor de klas staat, merk je al snel of het echt wat voor je is.”

 

Als je een oproep zou mogen doen om nieuwe docenten te werven, om mensen enthousiast te maken voor dit vak, hoe zou die oproep dan luiden?

“Kom het gewoon doen! Kom het ervaren en spring in het diepe. Door erin te springen, leer je vanzelf zwemmen. Natuurlijk is dat best heftig. Maar iedereen is heel behulpzaam. Je staat er niet alleen voor. En als het bij je past, geeft het je zo ontzettend veel energie!”