Elke Jacobs
Geeft les op: het Dominicus College
In het vak: Biologie, NLT en universum
Aan: alle jaarlagen in havo en vwo, behalve 6 vwo
Geeft les op: het Dominicus College
In het vak: Biologie, NLT en universum
Aan: alle jaarlagen in havo en vwo, behalve 6 vwo
Elke Jacobs vertelde over de hormooncyclus tijdens haar les. Het bracht veel verwondering met zich mee. Want hoe leggen garnalen eitjes? En gaat dat eigenlijk compleet pijnloos? Met een video veranderde Elke voor haar leerlingen het beeld dat ze hadden van garnalen kopen. “Voordat de leerlingen het filmpje zagen, wilden ze garnalen blijven kopen omdat ze toch niets zouden voelen.” Maar het filmpje bleek een reality check. “Het filmpje laat zien dat ze bij garnalen een oog afknippen, want dat stimuleert de hormooncyclus, waardoor ze sneller eitjes leggen.”
Geboren voor het docentschap
Elke koos voor het leraarschap om de nieuwe generaties in verbinding te brengen met zichzelf en de natuur om hun heen. “Het mooiste vind ik bewustwording creëren bij mijn leerlingen, over hoe mooi alles in elkaar zit. En dat is ook nog eens een heel belangrijk onderwerp. In een tijd waar de top drie wereldproblemen allemaal biologisch van aard zijn, is het herstellen van de verbinding tussen mens en natuur echt essentieel. Dat is de reden waarom ik elke dag weer volle 100 procent voor de klas sta: waar je over leert, daar ga je voor zorgen. En dat is echt nodig!”
Onderwijs is haalbaar
Elke is van mening dat het docentschap een beroep is waar mensen een verkeerd beeld van hebben. “Mensen vinden het geen aantrekkelijke baan omdat ze denken dat we met veel moeilijke leerlingen werken. Maar dat is een groot vooroordeel. Stuk voor stuk zijn het allemaal lieverdjes. Daarnaast is er een misvatting dat we veel vakantie hebben. We werken eigenlijk voor de vakantie, die overuren komen dan als vakantie terug. Het is misschien een gek systeem, maar zo maken we het onderwijs samen haalbaar.”
Leren ‘nee’ zeggen, is de sleutel om overeind te blijven binnen het onderwijs. “De werkdruk ligt altijd hoog, ook zonder lerarentekort. Het is meer dan lesgeven: je bent daarnaast bezig met neventaken zoals de persoonlijke ontwikkeling van iedere leerling. Soms moet je jezelf daarin wel écht beschermen. Als een havo 5 klas een half jaar geen les kan krijgen, dan voelt het onmogelijk om ‘nee’ te zeggen. Maar collega’s raken overbelast omdat ze zulke situaties willen voorkomen.”
Creativiteit en vrijheid
Om nieuwe potentiële leraren te inspireren, begeleidt Elke stagiaires. “Het eerste wat ik tegen ze zeg: laat je curriculum los. Lesgeven is meer dan alleen een presentatie geven. Het is ookopen staan voor wat de leerlingen zeggen en daarop inspelen. Zo maak je de leerlingen nieuwsgierig. Als je een les begint met een open vraag merk je dat je meteen contact hebt met de leerlingen. Ik leer van de perspectieven die de leerlingen mij geven en zij leren van mijn perspectief. Zo creëer je een dynamisch effect.”
Volgens Elke is het leraarschap een mooi vak omdat je veel creativiteit kwijt kan in dingen maken en jezelf kan blijven ontwikkelen. “Het is natuurlijk afhankelijk bij welke school je lesgeeft hoeveel vrijheid je in je werk krijgt, maar over het algemeen zit dat wel goed. De docenten in het onderwijs zijn sociaal, aardig en altijd wel in voor een praatje. Doordat iedere dag ander is, behoud je ook de ruimte voor creativiteit en ontwikkeling.”
Het motto van Elke:
“Duurzaam biologieonderwijs daagt je uit tot verwonderen, verbinden en verbeteren.”
“Het moment dat leerlingen iets over zichzelf leren, of gaan begrijpen hoe iets in elkaar steekt. De verwondering die daarbij komt kijken, dat is voor mij het allerbelangrijkste.”
“Als docent breng je de nieuwe generaties in verbinding met zichzelf” – Elke Jacobs, docent en mentor op het Dominicus College